Om mijn zoon (18) aan te sporen meer aandacht te besteden aan zijn schoolwerk, googelde ik op mogelijk behulpzame strategieën. Ik kwam op sites terecht met trefwoorden als durf te leren; eindeloos leren; zelf het wiel uitvinden: niet doen; zelf het wiel uitvinden: wel doen; leren voor dummies (excuus) en smoezen om niet te hoeven leren.
Om mijn zoon (18) aan te sporen meer aandacht te besteden aan zijn schoolwerk, googelde ik op mogelijk behulpzame strategieën. Ik kwam op sites terecht met trefwoorden als durf te leren; eindeloos leren; zelf het wiel uitvinden: niet doen; zelf het wiel uitvinden: wel doen; leren voor dummies (excuus) en smoezen om niet te hoeven leren.
En ik zat midden in mijn werk. In het kennisprogramma Vakkundig aan het werk stellen we onderzoeksbudget beschikbaar voor het ontwikkelen van toepasbare kennis om de dienstverlening van gemeenten op het terrein van Werk en Inkomen te verbeteren. Best een uitdaging om goede onderzoeksprojecten te genereren die waarmaken wat de uitvoerders daarvan beloven. Dat wil zeggen de effectiviteit en werkzame elementen van interventies aantonen en de resultaten overdraagbaar maken voor andere gemeenten. Maar de grootste uitdaging in het programma is het toepasbaar maken van de verkregen kennis in het handelen van alledag. Zodat gemeenten, gewapend met wetenschappelijke inzichten, gedeelde professionele kennis én kennis van de cliënten zelf een verbeterslag maken in hun professioneel handelen. Liefst zodanig dat we kunnen spreken over ‘evidence based handelen’. Dit gesteund door een ‘lerende organisatie‘ met achter de hand een lerend, landelijk opererend, kennisnetwerk om de kennis verder te ontwikkelen. We vragen nogal wat…
Een klantmanager: ‘Ik heb in maanden niet zoveel geleerd als in die ene intervisie-sessie.’