Het bedrag dat gemeenten ontvangen voor de uitvoering van de Wsw neemt af. Het belang om grip te krijgen op het financieel resultaat neemt daarom toe. In dit artikel delen drie adviseurs hun inzichten in de mogelijkheden van gemeenten en sw-bedrijven om grip te krijgen op het financieel resultaat.
Met de komst van de Participatiewet op 1 januari 2015 is de toegang tot de Wsw afgesloten. Als gevolg hiervan vindt er alleen nog uitstroom plaats en geen instroom, waardoor het aantal Wsw’ers ieder jaar daalt, tot uiteindelijk nul. Ook het budget dat landelijk voor de Wsw beschikbaar is gaat omlaag. Deels hangt dit samen met de daling van het aantal Wsw’ers. Omdat het aantal afneemt is er minder budget nodig: het zogeheten volume effect. Daarnaast is er een efficiencykorting ingezet die met ingang van 2015 jaarlijks een verlaging van € 500 per Wsw-medewerker betekent.
Over dit thema hield Berenschot in samenwerking met Cedris, SEO en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) in mei dit jaar een conferentie voor directeuren en controllers van sw-bedrijven en voor gemeentelijke bestuurders en beleidsmedewerkers. Dit naar aanleiding van de tweede meting van het onderzoek Thermometer Wsw dat is verricht in opdracht van het Ministerie van SZW. Dit onderzoek monitort het volume en de uitgaven Wsw met behulp van drie metingen (2015, 2017, 2019). De tweede meting concludeerde dat de loonkosten sw in 2014-2016 per Wsw-medewerker met 600 euro zijn gestegen door de invoering van transitievergoedingen, doorstroom uit 0-schalen naar functieloon en autonome toekenning van periodieken. De rijksbijdrage per Wsw-medewerker daalde met 600 euro en het operationeel resultaat verbeterde met 200 euro per Wsw-medewerker in dezelfde periode. Dit betekent een stijging van 1000 euro van de gemeentelijke bijdrage per Wsw-medewerker in de periode 2014-2016, van 500 euro naar 1500 euro. Dit stelt gemeenten en sw-bedrijven voor een grote uitdaging en voor belangrijke keuzes aangaande het beperken van hun sw-uitgaven en vergroten van hun sw-inkomsten. De vraag is echter in welke mate deze factoren überhaupt zijn te beïnvloeden en wat gemeenten en sw-bedrijven hier vervolgens mee kunnen? Op deze vragen gaan we in dit artikel in.