De Sociale Verzekeringsbank (SVB) wil een bijdrage leveren aan de aanpak van schulden. De SVB zoekt actief contact met partners in de keten om klanten beter van dienst te kunnen zijn. Bijvoorbeeld met de gemeente Groningen, in de pilot vroegsignalering van problematische schulden bij klanten.
De SVB voert een aantal wetten uit, waaronder de AOW (Algemene Ouderdomswet), Anw (Algemene Nabestaandenwet) en AIO (Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen). Bij de uitvoering van deze wetten blijkt dat er een patroon te bespeuren valt op het gebied van schuldenopbouw. Wanneer door een deurwaarder beslag wordt gelegd op de uitkering, blijft het vaak niet bij één beslag. In veel dossiers is te zien dat er een stapeling van beslagleggingen volgt, uiteindelijk gevolgd door het bericht dat er een bewindvoerder aangesteld is. Vaak begint het met relatief kleine bedragen die de klant niet betaald heeft. Het bedrag van de beslaglegging is ongeveer het drievoudige van het oorspronkelijke bedrag vanwege incassokosten.
Om de schuldenproblematiek beter in kaart te brengen heeft de SVB een landelijk team, Werkplaats Problematische Schulden, samengesteld. In de werkplaats pakken we specifieke schuldonderwerpen aan. We bekijken waardoor burgers in de problemen komen en hoe dat voorkomen of aangepakt kan worden. We kijken bijvoorbeeld naar ons beleid en proces bij aanmaningen en incasso met betrekking tot vorderingen die wij zelf hebben uitstaan bij klanten. Persoonlijke dienstverlening op maat staat hierin centraal. Door het optimaliseren van het klantcontact en (daardoor) inzicht in de klantsituatie proberen we maatwerk te leveren waar het kan. De pilot met de gemeente Groningen past hier goed in.