Het Tilburgse college komt met een waar Schuldenoffensief. Preventie, vroegsignalering en aanpak van (on-)oplosbare schulden zijn de komende drie jaar speerpunten. Ook als juridische onmogelijkheden in de weg lijken te staan. Wethouder Hans Kokke en manager schuldhulpverlening Joke de Kock vertellen.
Een machtig mooie verrassing van het college’, vertelt Joke de Kock, manager schuldhulpverlening gemeente Tilburg. Zomer 2017 vroeg portefeuillehouder Hans Kokke om een plan om de komende drie jaar de schuldenproblematiek bij de wortel aan te pakken. Een concreet plan, kort, simpel, geen dikke papieren tijger, geen herhaling van zetten, de Tilburger in de financiële problemen moet er echt iets aan hebben. Behalve de vier- tot vijfduizend mensen die jaarlijks bij ons aankloppen, geldt dat ook voor degenen die nog buiten beeld zijn. En het mocht ook nog wat kosten: 4,5 miljoen euro. En het moest snel.’ Wethouder Hans Kokke: ‘In Tilburg hebben we een naam hoog te houden bij armoedebestrijding. Denk aan de aanpak De cirkel doorbreken waarbij alle raadsfracties de straat opgingen om met mensen te praten die het financieel zwaar hebben. Dan krijgt armoede een gezicht en dan verplaats je je gemakkelijker in de leefwereld van een ander. We willen dat iedere Tilburger kan meedoen, en nu is het tijd om daar een extra impuls aan te geven. Ook als dat betekent dat we buiten de gebaande paden oplossingen zoeken.’ Onder druk wordt alles vloeibaar. De Kock verzamelde alle ideeën en dromen van de afgelopen jaren, ordende ze en bracht ze in samenhang met elkaar. De Kock: ‘Een prachtige kans natuurlijk. We hadden al wat in de week liggen, maar nu kregen we opeens de kans om alles uit de kast te halen en ook echt aan te pakken.’ Het Schuldenoffensief was geboren en najaar 2017 gaf het college groen licht voor de uitvoering.
Vindplaatsen
De Kock legt uit dat het offensief drie onderdelen heeft. ‘In de eerste plaats gaan we kijken op logische vindplaatsen: plekken waarvan je op je vingers kunt natellen dat er mensen zijn die met financiële problemen te maken hebben of gaan krijgen. Zo zijn er ruim vijfduizend Tilburgers als wanbetaler geregistreerd bij het CAK. Dit betekent dat ze niet aanvullend verzekerd zijn en een flinke schuld bij de zorgverzekering hebben. We gaan hen nu opzoeken, kijken wat er speelt en werken aan een oplossing.’ Er is nog een andere logische vindplaats, gewoon bij de gemeente zelf. ‘Ja, dat is natuurlijk ons eigen loket werk en inkomen. Elke week melden zich daar tientallen mensen voor een uitkering. Uit landelijk onderzoek is bekend dat fiscale regelingen onderbenut worden. Dat heeft onder andere te maken met de complexiteit van de regelgeving. We gaan nu bij iedere aanvrager van een bijstandsuitkering checken of ze wel van de juiste fiscale regelingen gebruik maken. En dat gaan we ook doen bij de huidige achtduizend mensen die al bijstandsgerechtigd zijn.’ Uitkeringsinstanties zijn inderdaad logische vindplaatsen van mensen met financiële problemen. In samenwerking met de Sociale Verzekeringsbank is gekeken naar mensen met een AOW-uitkering. ‘En dat heeft waardevolle inzichten opgeleverd. Het blijkt namelijk dat er honderden AOW’ers zijn met een beslag op hun uitkering. We hebben met de SVB afgesproken om gezamenlijk op huisbezoek te gaan en mensen aan te bieden om te kijken wat er speelt en of we kunnen helpen met een oplossing.’