Het aantal Nederlanders dat moeite heeft met basisvaardigheden neemt onverminderd toe. Het gaat om taal, rekenen en digitale vaardigheden. Dat moet anders, om te beginnen met de werving. De kansrijke methode KLASSE! zet in op camouflagecursussen en vier profielen van mensen met hiaten in de basisvaardigheden.
Laaggeletterdheid is al jarenlang een probleem. Tubbing & Matthijsen stellen in hun recente rapport over veertig jaar bestrijding laaggeletterdheid dat ze helaas niet kunnen concluderen dat het probleem voortvarend genoeg is aangepakt. Hoewel het aantal NT1'ers in de loop der jaren steeds hoger wordt geschat, gaat slechts een zeer gering percentage van de doelgroep aan de slag met de basisvaardigheden.1 In 2017 waren 2,5 miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder laaggeletterd. Van hen heeft 1,7 miljoen Nederlands als moedertaal (NT1).
Budget
Landelijk leeft het thema momenteel, maar ook provinciaal (bijvoorbeeld prominent in Gelderland, Drenthe) en lokaal maakt men werk van een aanpak.2 In maart van dit jaar kwam het kabinet onder de verantwoordelijkheid van de ministeries van OCW, SZW, BZK en VWS met een vervolgaanpak 'Tel mee met Taal', het landelijk vormgegeven programma met een decentraal, door gemeenten uit te voeren actieplan 2020-2024. Het is opvolger van 'Tel mee met Taal' 2016-2019. Een van de doelen voor het nieuwe plan is lokale partners structureel beter te laten samenwerken. Er is in de nieuwe periode 425 miljoen euro beschikbaar, verspreid over vijf jaar. Dat is 7 miljoen per jaar meer dan in de huidige periode. Vanaf 2025 trekt de rijksoverheid zich terug en nemen gemeenten de verantwoordelijkheid over. De aanname van het rijk is dat generieke, landelijke ondersteuning dan niet meer nodig is.3