De decentralisaties in het sociaal domein brengen voor veel gemeenten een organisatievraag met zich mee. Hoe kun je je als gemeente het beste organiseren om antwoord te geven op de complexe opgaven? In Midden-Brabant kozen drie gemeenten gezamenlijk voor wendbare teams.
Sinds de decentralisaties in 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Voor de ambtenaren van de Noord-Brabantse gemeenten Alphen-Chaam, Baarle Nassau, Gilze en Rijen (samen 43.000 inwoners) kwam daar een extra uitdaging bij. De medewerkers van deze gemeenten werden in 2016 samengevoegd in één ambtelijke organisatie: de ABG-organisatie. De drie gemeenten zijn echter zelfstandig gebleven met een eigen gemeenteraad en een eigen college van burgemeester en wethouders.
De lokale politiek verwachtte kwalitatieve schaalvoordelen van deze ambtelijke samenvoeging. Binnen het sociaal domein van ABG werken betrokken mensen. Echter, door de toenemende werkdruk en complexiteit voelden collega’s zich gedwongen om zich terug te trekken op het eigen vakgebied, of zich te blijven focussen op de ‘eigen’ gemeente. Na de samenvoeging ontstond er weinig kruisbestuiving over de vakgebieden heen, terwijl sociale problemen van inwoners zich niet laten vangen door één wet of vakgebied.
De gewenste schaalvoordelen kwamen dus niet vanzelf. De klassieke manier van organiseren, sturen en controleren, bracht geen oplossing. Een lijnafdeling ingericht naar wetgeving met een team Jeugd, een team Wmo en een team Participatie hield verkokering in stand. ABG zag in dat er meer multidisciplinaire samenwerking nodig is om sneller te kunnen inspelen op veranderende politieke prioriteiten, én op veranderende behoeftes en omstandigheden in de samenleving.