Social return bestaat inmiddels ruim twintig jaar in Nederland en met name de laatste jaren heeft dit
instrument een enorme vlucht genomen. De toepassing en diversiteit van social return zijn enorm
toegenomen en het onderwerp heeft zich eveneens ontwikkeld. De tijd lijkt rijp voor social return
3.0.
In de afgelopen decennia heeft social return zich ontwikkeld van een standaard- naar een
maatwerkinstrument, van een ad hoc naar een bedrijfsmatige aanpak en van een projectmatig naar een
strategisch inkoopinstrument (‘Social return 2.0’). Huidige ontwikkelingen als de invoering van de
Participatiewet, de groei van sociaal ondernemerschap en nieuwe inzichten over een inclusieve arbeidsmarkt
vormen een goede bodem voor de ontwikkeling van ‘Social return 3.0’.
Op basis van onze inzichten en ervaringen vanuit het perspectief van zowel overheden (landelijke kenniskring
Social Return) als bedrijven (De Normaalste Zaak), landelijke ontwikkelingen waarin bijvoorbeeld sociaal
ondernemerschap steeds meer een plek krijgt en bijeenkomsten met stakeholders over social return schetsen we
een beeld van die toekomst. Wie weet is dit de laatste fase van social return, als instrument om werkgevers
te bewegen tot echt inclusief ondernemen, en zijn prikkels op basis van verplichtingen niet meer nodig.