Een groot percentage, tot wel zeventig procent, van de reorganisaties mislukt.1 Dit komt onder meer doordat werknemers na een organisatieverandering minder goed functioneren dan ervoor. De veranderdoelen worden daardoor niet behaald. Hoe is dit negatieve effect te verminderen?1
Tegenwoordig wordt verandermanagement als een integraal proces beschouwd waarin niet alleen aandacht nodig is voor de organisatie( structuur), de werkprocessen en de technologie, maar ook voor de mensen die er werken en de organisatiecultuur. De ‘zachte’ kant van de organisaties, de zogenaamde onderstroom, is lang een ondergeschoven kind geweest, maar wordt nu gezien als essentieel voor een succesvolle organisatieverandering.2 Ondanks deze erkenning voor het belang van de onderstroom blijkt dat nog steeds veel organisatieveranderingen mislukken door de menselijke factor; organisatieveranderingen veroorzaken zoveel stress dat medewerkers minder goed functioneren en de veranderdoelen niet behaald worden. Dit artikel benoemt eerst de effecten van organisatieveranderingen op medewerkers. Daarna volgt de presentatie van een aanpak om de negatieve effecten van een verandering op de medewerkers binnen een organisatie te verminderen.
Stress
Organisatieveranderingen roepen bij werknemers veel stress op waardoor zij minder goed functioneren dan voorheen3 en de veranderdoelen niet behaald kunnen worden.4 Dat komt omdat vanuit het oogpunt van de medewerkers een reorganisatie gezien kan worden als een critical life event.5Life events worden omschreven als ‘grote gebeurtenissen in een mensenleven, die in meer of mindere mate psychologische aanpassing vereisen’.6 Deze wordt veroorzaakt door onzekerheid over het behoud van de baan, maar ook ten aanzien van carrièrekansen, financiële toekomst en status7 die ingrijpende organisatieveranderingen nu eenmaal met zich meebrengen. Hierdoor kan het ziekteverzuim stijgen en de veranderbereidheid dalen.8