Inburgeren is geen gemakkelijke taak en zorgt voor veel uitdagingen bij nieuwe Nederlanders. In Leiden resulteert gerichte begeleiding van statushouders richting het Nederlands onderwijsstelsel in verhoogde kansen om succesvol een opleiding te volgen.
Sinds 1 januari 2016 worden statushouders in de Leidse regio begeleid door Project JA Statushouders (JAS) van de gemeente Leiden. Project JAS richt zich op de participatie van statushouders in de samenleving en op de arbeidsmarkt. Deelnemers volgen verschillende trainingen die hen voorbereiden op de arbeidsmarkt en het onderwijs, of hun meer leren over de Nederlandse cultuur. Daarnaast werkt Project JAS intensief samen met partijen in de stad zoals Vluchtelingenwerk en sociale wijkteams.
De grote instroom van vluchtelingen in 2015 vroeg volgens de gemeenteraden van de Leidse regio om een aparte aanpak die statushouders versneld laat participeren en hen begeleidt naar school of werk. Omdat er geen bestaand beleidskader was, is de projectgroep in januari 2016 van start gegaan met een aanpak gestoeld op eerdere ervaring en 'gezond verstand'. Gedurende de periode die volgde is het project voortdurend bijgeschaafd waar dat nodig was. Er zijn meerdere trainingen bijgekomen, weggevallen en geperfectioneerd. De afwezigheid van strikte beleids- en uitvoeringsplannen zorgde voor een flexibele en initiatiefrijke omgeving waar snel gereageerd kon worden op wat wel en wat niet werkte. Zo bleek al snel dat elke statushouder andere kwaliteiten, kennis en verwachtingen heeft en enige vorm van maatwerk altijd nodig is. Bij de start van het traject stelt de klantmanager daarom samen met de deelnemers een plan van aanpak op. Hierin worden op basis van opleidingsniveau, werk- ervaring, leeftijd, leerbaarheid, wensen en reële verwachtingen een of meerdere routes vastgelegd richting werk, onderwijs of participatie.