Professionals in de sociale zekerheid kampen met dilemma’s op de werkvloer. Gedeelde reflectie in een open praktijkdialoog1kan goede en creatieve oplossingen stimuleren. Het gaat overheidswillekeur tegen en biedt de morele steun van een zorgvuldige besluitvorming. De begrippen situationele gelijkheid en ieder het zijne helpen daarbij.
Kwaliteitsverbetering door inzicht in morele dilemma’s van klantmanagers2 die binnen hun discretionaire ruimte beslissen over (vormen van) bijzondere bijstand, dat is wat mijn onderzoek3 beoogt. Een tweede doel is om de complexe positie en taak van klantmanagers over het voetlicht te brengen. Belangrijkste bron van empirisch materiaal vormde het bijwonen van ruim twintig bijeenkomsten waarin klantmanagers middels een intervisie-model met elkaar een aantal lastige casussen bespraken.
Ruimte
Uitgangspunt van bijzondere bijstand is maatwerk.4 Dit brengt altijd keuzes mee, keuzes die de discretionaire ruimte van de klantmanager betreffen. In werk waar toepassing van regels in concrete situaties centraal staat, komt de tegenstelling tussen rechten-ethiek en zorg-ethiek5 naar voren. Dit geldt ook voor klantmanagers.