Ondernemers, gemeenten en mbo-scholen zien een gezamenlijke verantwoordelijkheid in de scholing en begeleiding van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar de partijen hebben behoefte aan betere onderlinge afstemming. Ook is meer duidelijkheid nodig over elkaars rol in het traject naar werk.
Steeds meer ondernemers starten een bedrijfsschool waar ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt opleiden op de werkplek. Zoals een ondernemer die inspeelt op de tekorten in de techniek. De gemeente levert mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan. In het bedrijf krijgen zij de kans om technische kennis en ervaring op te doen. Wanneer blijkt dat ze affiniteit hebben met het werk, krijgen ze een opleidingsplek met baangarantie aangeboden. Voor de opleidingsplek werken de bedrijven samen met onderwijsinstellingen, voor de baangarantie met andere ondernemers. Naast deze bedrijfsscholen bieden gemeenten ook scholing aan voor uitkeringsgerechtigden om ze klaar te stomen voor werk en biedt het mbo onderwijs aan op het gebied van volwasseneducatie en inburgering, ook gericht op werk.
Aansluiting
In een focusgroep, in het kader van het project MKB@Work wisselden ondernemers, gemeenten en het mbo van gedachten over hun rol, behoeften, wensen en verwachtingen ten aanzien van een optimale onderlinge verbinding in het traject uitkering-opleiding-werk.1 De partijen gaven aan elkaar wel te kennen en belang te hechten aan een nauwe samenwerking, maar dat die onvoldoende tot stand komt. Er blijkt onvoldoende kennis te zijn over elkaars rollen in het scholings- en begeleidingstraject richting werk. Ze hebben de wens uitgesproken om duidelijkheid te krijgen over de onderlinge aansluiting op het gebied van scholing en begeleiding voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Naar aanleiding hiervan is het onderzoeksproject Bedrijfsscholing in partnerschap uitgevoerd (zie kader).