Het wordt mij erg lastig gemaakt wanneer ik iemand met een arbeidsbeperking in dienst wil nemen.’ Dit krijg ik vaak te horen van werkgevers.
Het wordt mij erg lastig gemaakt wanneer ik iemand met een arbeidsbeperking in dienst wil nemen.’ Dit krijg ik vaak te horen van werkgevers. Op papier lijkt het mooi geregeld, maar in de praktijk lopen ze tegen allerlei belemmeringen aan. Soms vraag ik me echt af of ondernemers en kandidaten wel centraal staan bij de uitvoering van de Banenafspraak.
Aan goede wil in de 35 arbeidsmarktregio’s geen gebrek, merk ik. Veel bestuurders, managers en medewerkers zijn bereid om knelpunten aan te pakken. Waarom lukt het dan zo slecht om het beleid regionaal te harmoniseren? Neem een grote ergernis van werkgevers: het ontbreken van één aanspreekpunt. Zij worden nog steeds bezocht door diverse accountmanagers van publieke organisaties. Ook komt het geregeld voor dat gemeenten alleen kandidaten uit de eigen bak voorstellen en vacatures niet op regionale schaal delen. Namen en contactgegevens van accountmanagers van werkgeversservicepunten worden niet openbaar gepubliceerd. Dat mag dan standaardbeleid zijn, maar getuigt niet van een dienstverlenende instelling.