De gemeente Almere probeert met de Aanpak45+ meer 45-plussers te laten uitstromen uit de bijstand. Oudere burgers die langdurig in de bijstand zitten krijgen intensieve begeleiding van dedicated klantmanagers. Hoe effectief is deze aanpak? Regioplan onderzocht het in een setting met een experiment- en een controlegroep.1 Ze voerden ook een procesevaluatie uit.
De doelstelling van de Almeerse Aanpak45+ is om meer 45-plussers te laten uitstromen vanuit de bijstand naar betaald werk en ondernemerschap en de groep voor wie dit niet mogelijk is meer te laten participeren in de samenleving. De invulling van de Aanpak45+ is gestoeld op de uitkomsten van een quickscan naar de situatie van bijstandsgerechtigden van 45 jaar en ouder in Almere die de toenmalige wethouder in 2015 heeft laten uitvoeren. Op basis van deze quickscan concludeerde de gemeente dat de begeleiding van oudere werklozen op de volgende punten verbeterd kon worden:
- meer maatwerk verrichten;
- klanten langer ondersteunen, ook na enige tijd in de bijstand;
- klanten stimuleren breder naar werk te zoeken;
- de klantmanager beter betrokken laten zijn bij de ontwikkeling van klanten in een traject en
- betere samenwerking met andere partijen ten aanzien van problemen van de klant (gezondheid, schulden, enz.).