Re-integratieprofessionals ervaren het belang van zachte matchingsfactoren. De ervarings- en intuïtieve kennis die daarvoor nodig is, gedijt het best in een leervriendelijke omgeving. Hoe ziet zo'n leervriendelijke omgeving eruit? En hoe kunnen re-integratieprofessionals elkaars ervarings- en intuïtieve kennis versterken?
Re-integratieprofessionals ervaren in hun dagelijkse werk het belang van de zachte matchingsfactoren zoals een veilige sfeer en sociale steun vanuit de werkgever. Deze zachte factoren blijken, hoewel niet direct waarneembaar, van essentieel belang voor een duurzame plaatsing. Om gebruik te kunnen maken van elkaars ervarings- en intuïtieve kennis hebben professionals een professionele leergemeenschap nodig. Zo'n leergemeenschap is een groep professionals die zorg en passie rondom re-integratievraagstukken met elkaar deelt en voortdurend gericht is op het verbeteren van het professionele handelen. Deze leergemeenschap is bij uitstek een plek waarin professionals reflecteren op het professionele handelen. Hier leren ze naast harde kennis ook de zachtere ervarings- en intuïtieve kennis. Zachte kennis is nodig om harde kennis te kunnen interpreteren en gebruiken: zij vormen een twee-eenheid. Middels teamleren wordt nieuw jargon en praktijkkennis ontwikkeld en worden zachte factoren expliciet gemaakt. Hiervoor is het noodzakelijk dat collega's in de praktijk intensief met elkaar samenwerken.
Van belang binnen zo'n gemeenschap is dat professionals leren van elkaars ervaringskennis op basis van casuïstiekbespreking. Hiervoor hebben ze een veilige, faciliterende en lerende organisatie nodig waarin de professional zich kwetsbaar opstelt en vraagt naar opbouwende feedback van collega's. Hierbij gaat het om vragen als: wat speelt hier, waarom speelt dat hier, hoe te handelen in deze specifieke situatie en niet onbelangrijk: welke invloed heb ik in deze casus?