Veel gemeentelijke beleidsplannen schuldhulpverlening kennen een belangrijke rol toe aan vrijwilligers. Vrijwilligers helpen voorkomen dat mensen in de schulden raken, door hulp te bieden bij het ordenen van de administratie en het aanvragen van voorzieningen. Daarnaast zouden ze, zo is de verwachting, de schuldhulpverlening toegankelijker maken en de kans op terugval beperken.
Maken vrijwilligers de gemeentelijke schuldhulpverlening daadwerkelijk effectiever? Om dat te bepalen voeren wij sinds oktober 2017 een onderzoek uit in het werkgebied van de Stadsbank Oost-Nederland. Dat werkgebied omvat 22 gemeenten in Twente en de Achterhoek.
Onbetaalbaar
De Stadsbank vindt dat vrijwilligers een intensieve en persoonlijke hulpverlening kunnen bieden die onbetaalbaar is. Daarom werkt men samen met vrijwilligers van landelijke organisaties als Humanitas en Schuldhulpmaatje, maar ook van lokale (welzijns)organisaties. Of een vrijwilliger ingeschakeld wordt, bepaalt de klantmanager. Hier zijn geen vaste regels voor. Doordat klantmanagers hun eigen werkgebied hebben, kennen ze de lokale situatie en vaak ook de vrijwilligers goed en zijn de lijnen kort. Soms heeft een cliënt ook al contact met een vrijwilliger op het moment dat hij een aanvraag bij de Stadsbank indient.