In 2015 is het sociaal leenstelsel ingevoerd. CBS onderzocht de toegankelijkheid tot het hoger onderwijs na de invoering. Het onderzoek bracht de samenhang in kaart tussen de sociaaleconomische achtergrond en de doorstroom van havo- en vwo-gediplomeerden. Bij havisten lijkt het nieuwe stelstel wel van invloed, bij vwo’ers niet.
In het onderzoek wordt een vergelijking gemaakt tussen gediplomeerden met ouders in loondienst en gediplomeerden met ouders in de bijstand. Doel is om te onderzoeken of de toegankelijkheid tot het hoger onderwijs gewaarborgd is gebleven na de invoering van het leenstelsel. Eerder is een studie verschenen waarin de studiebeslissingen van verschillende welvaartsgroepen werd onderzocht (Van den Berg & Van Gaalen, 2018). De kinderen met bijstandsafhankelijke ouders vormen mogelijk een extra kwetsbare populatie binnen de laagste welvaartsgroep.
Methode
Het onderzoek is gebaseerd op gegevens uit het Stelsel van Sociaal-statistische Bestanden (SSB) van het CBS. De onderzoekspopulatie bestaat uit alle havo- en vwo-gediplomeerden van tien opeenvolgende jaren (2007-2016). Dit zijn in totaal 323.468 havo- en 431.774 vwo-gediplomeerden. In dit artikel controleren we niet voor andere mogelijk relevante kenmerken zoals het gemiddeld eindcijfer op havo of vwo diploma, migratieachtergrond, dan wel of de ouders gescheiden zijn of niet.