Digitalisering gaat idealiter niet over techniek, maar over mensen. Over hoe we het leven van burgers aangenamer en makkelijker kunnen maken. Het burgerportaal Edison gaat daadwerkelijk uit van de leefwereld van burgers. Het draait in de vier grote steden in het domein van Werk en Inkomen. Stip op de horizon is een landelijk en domeinoverstijgend Ontmoetingsplein.
Het is nog niet eens zo lang geleden dat gemeenten nog vooral werkten met papieren formulieren. Het aanvragen van Bijstand was een ingewikkelde en tijdrovende procedure. Zo'n twaalf jaar geleden begon Wigo4it daarom met het doorontwikkelen van een twintig jaar oud backendsysteem voor gemeentelijke professionals, zodat zij sneller konden berekenen waarop mensen recht hebben. De volgende stap was het beschikbaar stellen van digitale aanvraagformulieren. Dat was zeker een stap vooruit, maar nog onvoldoende. Want na het invullen ervan wachtte alsnog een lange papieren weg.
Ontmoeten
Samen met de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) zijn we vervolgens voor de domeinen Werk en Inkomen gaan werken aan een professioneel portaal, waarop burgers zelf hun zaken digitaal kunnen afhandelen en hun gegevens kunnen bijhouden. De professional kan vervolgens deze gegevens inzien en eventueel valideren. We noemden het portaal Edison. Het kwam al aardig in de richting van wat wij voor ogen hadden: een portaal waar burgers en overheid elkaar ontmoeten en er snel, veilig en direct zaken kunnen worden gedaan, waardoor burgers niet langer eindeloos hoeven te wachten op een besluit over hun uitkering.