In opdracht van Divosa onderzocht Ecorys ervaringen van klantmanagers met diagnose-instrumenten. Daar vloeiden de Werkwijzer Diagnose-instrumenten en het Advies Kompas uit voort. Wat zijn de meest gebruikte diagnose-instrumenten? Hoe ervaren klantmanagers deze? En wat zijn de randvoorwaarden om een diagnose-instrument in te zetten?
Veel gemeenten gebruiken een diagnose-instrument als hulpmiddel voor klantmanagers om burgers richting werk of participatie te begeleiden. Objectieve informatie bij de keuze van een diagnose-instrument ontbrak echter. Reden voor Divosa om het te laten onderzoeken. Gesprekken met de ontwikkelaars van instrumenten en surveyonderzoek naar ervaringen bij 134 klantmanagers vormen de basis van de Werkwijzer Diagnose-instrumenten. Om gemeenten te helpen bij het kiezen van een instrument passend bij het werkproces en re-integratie doelstellingen is het Advies Kompas ontwikkeld.
Methodisch
Een diagnose-instrument is een middel dat de klantmanager helpt bij het nemen van een beslissing over de re-integratiemogelijkheden van een burger. Het instrument heeft een vaste structuur en een achterliggende onderbouwing.1