Onder de vlag van City Deal Inclusieve Stad werken vijf gemeenten en drie ministeries eendrachtig aan gemeenschappelijke problemen in het sociaal domein. Gemeente Leeuwarden leidt de werkgroep die zich buigt over een betere aanpak van schulden en het voorkomen van beschermingsbewind. In theorie én praktijk.
Met de invoering van de Participatiewet en de decentralisatie van Jeugdzorg en Wmo zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor drie wetten die ze in samenhang moeten uitvoeren. De uitvoering op zich levert weinig problemen op, met de beoogde samenhang ligt het wat ingewikkelder.
Gezinnen die te maken hebben met meerdere wetten krijgen soms niet de meest optimale ondersteuning, bijvoorbeeld omdat verschillende wet- en regelgeving op onderdelen niet harmonieert en wijkteamprofessionals nog onvoldoende op de hoogte zijn van de handelingsruimte waarover zij beschikken. Onder de vlag van City Deal Inclusieve Stad – die vorig jaar maart is getekend door de ministeries van SZW, VWS en BZK en de gemeenten Eindhoven, Enschede, Leeuwarden, Utrecht en Zaanstad – wordt hard gewerkt om mogelijke oplossingen voor de gesignaleerde problematiek aan te dragen.
Marloes Schreur, projectleider voor Leeuwarden, vertelt dat City Deal Inclusieve Stad een beweging in gang wil zetten om betere zorg te leveren aan kwetsbare inwoners voor hetzelfde of zelfs minder geld. ‘In de City Deal-steden zijn we dit jaar gestart met experimenten in zogenaamde Inclusieve Wijken. Voor Leeuwarden focussen we ons met de experimenten van de City Deal op het gebied Oud Oost. Daarbinnen worden de knelpunten opgepakt die vermeld staan in de publicatie Doen wat nodig is.1 Daarin nemen we de leefwereld als bron. Er zijn honderd verschillende casussen uit de vijf gemeenten geanalyseerd en vertaald in opgaven die de City Deal oppakt.