Gemak dient de mens. Ik vind het handig dat mijn telefoon altijd weet hoe ik op de snelste manier van A naar B kan komen en indrukwekkend dat gepersonaliseerde medicatie onze kwaliteit van leven verbetert. Dat kan allemaal dankzij Big Data. Kunnen die ons ook helpen in het domein van werk en inkomen?
Gemak dient de mens. Ik vind het handig dat mijn telefoon altijd weet hoe ik op de snelste manier van A naar B kan komen en indrukwekkend dat gepersonaliseerde medicatie onze kwaliteit van leven verbetert. Dat kan allemaal dankzij Big Data. Kunnen die ons ook helpen in het domein van werk en inkomen?
Bij Big Data wordt er vaak gesproken over (ten minste) drie v’s: high-volume, high-velocity en high-variety. In het domein van werk en inkomen is het volume van de data toegenomen. In de afgelopen tien jaar zijn steeds meer data over bijvoorbeeld arbeid, uitkeringen, gezondheid en criminaliteit anoniem beschikbaar gekomen voor onderzoek over de hele Nederlandse bevolking. Het volume ervan is echter nauwelijks ‘big’ in vergelijking met een zelfrijdende auto die met camera’s en een radarsysteem per uur zo’n vijf terabytes aan data genereert en consumeert. Ook de snelheid (‘velocity’) is bij een zelfrijdende auto hoger dan in het domein van werk en inkomen. Wat betreft de derde v, de high-variety, geldt dat we naast gestructureerde data afkomstig uit administraties tegenwoordig ook ongestructureerde data kunnen analyseren om de dienstverlening te verbeteren. Denk aan tekstanalyse, webanalyse en het analyseren van telefoongesprekken.