Veel gemeenten zijn sinds de transitie vooral bezig met resultaatssturing. De gemeente Rhenen besloot tegen deze stroom in te gaan. Zij concludeerde dat het leveren van maatwerk en het sturen op resultaten bij individuele cliënten juist vraagt om het inkopen van een deskundige zorgverlener. Want alleen die weet om te gaan met een grillig zorgverleningsproces.
Bij resultaatssturing verwarren veel gemeenten sturen op resultaten bij cliënten (microniveau) met het inkopen van resultaten door de gemeente zelf (macroniveau). Zij zitten midden in die verwarring en onderzoeken hoe ze resultaten in kunnen kopen: met of zonder zorgprofielen, met of zonder trajectfinanciering. De vraag die ik in deze bijdrage beantwoord is dan ook waarom en hoe de gemeente Rhenen deskundigheid voor de Wmo 2015 diensten inkocht. Ik licht dat toe met een beschrijving van het doorlopen proces en de belangrijkste elementen daarvan. Ik sluit af met de voordelen en een belangrijke kritische succesfactor.
Conceptovereenkomst
De aanbesteding in deze gemeente begon, zoals altijd, met het instellen van een projectgroep. Deze bestond uit het afdelingshoofd Wmo, het hoofd van de wijkteams (onmisbaar), een financieel specialist, een contract- en aanbestedingsspecialist en een secretaris. De projectgroep kwam voorafgaand aan de aanbesteding in twee maanden drie keer bijeen. In deze bijeenkomsten bespraken zij eerst de inrichting van de concept overeenkomst. Deze moest passen bij de beleidsuitgangspunten van de gemeente.