Er zijn meer geschikte banen nodig voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie. Via baancreatie kunnen werkgevers zorgen voor geschikte banen, maar dat gebeurt relatief weinig. Toch is er latente vraag bij werkgevers. Om die te stimuleren is onder andere een vraaggerichte benadering van werkgevers nodig, met kennis over alle mogelijkheden.
Een beperkt deel van de werkgevers zet mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie in op voor hen geschikt gemaakte banen. Werkgevers die ervaring hebben met baancreatie voor deze groep, zijn enthousiast over de resultaten en mogelijkheden van de beschikbare methoden: inclusief herontwerp van werk IHW, functiecreatie, teamcrafting, inclusief ontwerp, jobcarving, en inzet van technologie en werkaanpassing. Baancreatie kan áltijd en levert veel op, geven ze aan.1 Hoe komt het dan dat maar weinig werkgevers hiervoor kiezen? Significant APE deed daar voor het ministerie van SZW onderzoek naar. Wat is de vraag van werkgevers naar baancreatie eigenlijk? Welke methoden en aanbieders zijn er en welke knelpunten? Wat is ervoor nodig om de toepassing te faciliteren en te bevorderen? Significant APE hield een groot aantal interviews, organiseerde twee sessies met uitvoerders en landelijke stakeholders, én kon voortbouwen op het baancreatie-onderzoek onder werkgevers van het Verwey-Jonker Instituut dat ongeveer gelijktijdig werd afgerond (zie p.10).
Latent
Betrokkenen zijn het er over eens: een directe vraag van werkgevers naar hulp bij baancreatie voor kwetsbare groepen bestaat er nauwelijks. Werkgevers hebben - zeker in deze conjunctuur - wel vragen over personeelsknelpunten, zoals gebrek aan geschoold personeel, veel verzuim en overwerk, of de inzetbaarheid van re-integrerende of oudere werknemers. Ook willen ze soms - zowel sociaal als commercieel gemotiveerd - hulp bij invulling van social returnopgaven en PSO-certificering.2 In een strategisch gesprek met de bedrijfsleiding kan een adviseur met kennis over de mogelijkheden van baancreatie de inzet daarvan adviseren. Toch gebeurt dit nog weinig. Onderwerpen voor zo'n strategisch gesprek zijn: Waar zit de werkgever mee? Wat zijn de mogelijkheden en potentiële kostenbaten van eventuele inzet van baancreatie als oplossing? Wat vraagt dat van het bedrijf qua investering in tijd en geld? Wat zijn de ervaringen van andere vergelijkbare werkgevers hiermee? Er is veel onbekend over baancreatie. Werkgevers en HR-specialisten hebben gewoonlijk weinig kennis over de oplossingen die baancreatie kunnen bieden voor hun personeelsknelpunten. Bijna niemand, ook professionals op het gebied van arbeidstoeleiding niet, heeft een compleet overzicht van de in Nederland beschikbare methoden en wat er allemaal komt kijken bij baancreatie. En al helemaal niet welke partijen kennis hebben van welke methoden en/of advies over de toepassing kunnen bieden en begeleiding bij de implementatie. Aanbieders van advies en begeleiding hebben bovendien vaak kennis over een beperkt aantal methoden, terwijl voor goede werkgeversadvisering een goed overzicht noodzakelijk is. Het hier beschreven SZW-onderzoek geeft een eerste overzicht van bij baancreatiemethoden betrokken partijen en hun specialismen.