Veel gemeenten zijn nog te afwachtend bij het snel oplossen of voorkomen van problemen van de burger. Populaire begrippen als zelfredzaamheid, eigen kracht en participeren zijn misleidend als mensen heel andere zorgen hebben dan waar beleidsmakers van uitgaan. Dit schrijft de Nationale ombudsman in een onderzoeksrapport dat begin maart verscheen.
Sinds de decentralisatie van Rijkstaken naar gemeenten per 1 januari 2015, ontvangt de Nationale ombudsman met regelmaat klachten en signalen van burgers die aangeven dat zij vastlopen als zij hun gemeente benaderen met een zorg- of hulpvraag. Vanwege deze klachten en signalen werd in 2016 een onderzoek ingesteld naar klachtbehandeling in het sociaal domein na de decentralisaties. De ombudsman wil namelijk zicht krijgen in de problemen van de burgers en hoe gemeenten hiermee omgaan. In dit artikel komen deze vragen aan de orde komen en vervolgens gaan we in op de conclusies van dit onderzoek.
Klachten
Sinds 1 januari 2015 heeft de Nationale ombudsman ruim 3100 klachten ontvangen. Daarnaast signaleren ook belangenorganisaties een aantal problemen waar burgers veelvuldig tegenaan lopen en waar zij over klagen. De knelpunten die wij in aantal thema’s hebben ondergebracht, zijn: complexiteit van wet- en regelgeving, onjuiste of onduidelijke informatieverstrekking, onheuse bejegening en privacyvraagstukken.