Woningcorporaties zien het aantal kwetsbare huishoudens in wijken en straten met veel sociale huurwoningen toenemen. Dat vraagt extra aandacht van woningcorporaties, gemeenten en zorginstellingen. Aandacht voor begeleiding, aanpak van woonoverlast en gespreide huisvesting. ‘Geef gemeenten en corporaties daar de ruimte voor.’’
Vraag het aan een woonconsulent, verhuurmedewerker of buurtbeheerder in een woonwijk met veel sociale huur, en je hoort vaak hetzelfde: woningcorporaties merken dat de kwetsbaarheid onder hun huurders toeneemt. De zorgkant van hun werk vraagt meer aandacht dan voorheen. ‘Een portiek waarin voornamelijk hulpbehoevende ouderen, alleenstaanden met problemen en mensen met een beperking wonen, is helaas geen uitzondering meer’, zegt Aedes-voorzitter Marnix Norder.
Woonoverlast
En dat baart woningcorporaties zorgen. In zo’n portiek neemt het sociale ‘cement’, het vermogen om bij elkaar een oogje in het zeil te houden bijvoorbeeld, af. Norder: ‘We moeten oppassen dat er niet opnieuw probleemwijken ontstaan.’ Probleemsituaties komen vaak pas aan het licht als er overlast ontstaat. Sinds enkele jaren zien woningcorporaties de overlast veroorzaakt door huurders die ernstig in de war zijn, toenemen. Mensen verwaarlozen hun woning, vervuilen, vereenzamen, veroorzaken geluidsoverlast of vormen zelfs een direct gevaar voor de buurt, blijkt uit de Aedes Corporatiemonitor Personen met verward gedrag, die in september 2017 voor de tweede keer werd gepubliceerd. Anders dan je misschien zou verwachten, is de woningcorporatie vaak de eerste die het hoort als er wat aan de hand is. ‘Woningcorporaties maken mee dat een oudere huurder met dementie ’s nachts in paniek over de gang loopt, op zoek naar een overleden echtgenote’, vertelt Norder. ‘Of dat iemand een briefje ophangt dat de gaskraan opengaat. Dat is niet alleen heel erg voor diegene zelf, maar ook voor de buren.’