Social return is voor Utrecht een belangrijk instrument voor het creëren van arbeidsplaatsen en als motor voor sociaal ondernemerschap en innovatie. Wethouder Victor Everhardt ondersteunt deze ‘beweging’ met de Social Impact Factory. Over Utrecht als hotspot.
‘Ons motto is: samen maken we de stad. We willen dat op alle beleidsterreinen concreet handen en voeten geven. Dus ook op het punt van economie en werkgelegenheid.’ Victor Everhardt, wethouder met een brede portefeuille waaronder werk en inkomen, vertelt hoe Utrecht deze verbinding heeft gemaakt. ‘Hoe verbinden we publieke waarden, maatschappelijke opgaven met economische bedrijvigheid. Hoe komen mensen, vooral onze inwoners met geringere kansen op de arbeidsmarkt, aan de slag: in werk waar ze zich kunnen ontplooien. Of met stages om te leren ontdekken waar ze goed in zijn. En hoe stimuleren we sociaal ondernemerschap en hoe verbinden we dat met de vraagstukken in de buurten en wijken? Dat waren de vragen waarop wij een antwoord zochten. Complex, maar eigenlijk moet je het gewoon doen.’
Beweging
En dat doen begint bij de mensen die er al mee bezig zijn: met mensen die op zoek zijn naar grotere sociale impact van hun business en ondernemers die op zoek zijn naar de manier waarop zij hun social return verplichting kunnen invullen. Daarom was Utrecht in 2014 medeorganisator van de eerste Social Enterprise Day. Everhardt: ‘We hebben sociaal ondernemers, start ups, reguliere bedrijven, maatschappelijke organisaties en wijkinitiatieven bij elkaar gebracht. Dat heeft verrassend veel dynamiek opgeleverd. Wij spreken dan ook graag van een beweging. En die beweging houden we gaande door nu jaarlijks een Social Enterprise Day te organiseren. Maar we stimuleren sociaal ondernemerschap ook met de Social Impact Factory, een platform waar al die partijen elkaar kunnen blijven ontmoeten, matches worden gemaakt tussen vraag en aanbod en dergelijke.1 Dit is uniek in Nederland. De Factory bundelt ook kennis: ondernemers kunnen advies vragen over sociale inkoop, waar de niche markt zit, waar de kansen zijn et cetera. Dit leidt dan weer tot nieuwe, innovatieve, oplossingen.’ Als voorbeeld noemt hij ‘Band op spanning’. Deze onderneming biedt gespecialiseerde service op locatie. Parkeerders bij de Jaarbeurs krijgen deze service gratis aangeboden door werknemers die via UW (voormalig uitvoerder sociale werkvoorziening ) worden ingezet. ‘Zo wordt een sociale doelstelling, werkgelegenheid, ook gekoppeld aan een ecologische: namelijk minder CO2 uitstoot. En de automobilist bespaart benzine.’