De Nederlander Maurice de Greef bekleedt sinds september de nieuwe UNESCO-leerstoel
Volwasseneneducatie aan de Vrije Universiteit Brussel. De Greef was al gastprofessor
‘Leereffecten Laagopgeleiden en Laaggeletterden’ aan dezelfde instelling. Zijn ambitie: laten
zien hoe belangrijk de volwasseneneducatie is.
Maurice de Greef (1980) is geen onbekende in de wereld van de volwasseneneducatie. De afgelopen
jaren was hij keynote spreker op tal van conferenties over laaggeletterdheid. Hij studeerde
onderwijskunde en werd adviseur bij een provinciale ondersteuningsinstelling voor het welzijnswerk. In
2012 promoveerde hij aan Maastricht University op onderzoek naar sociale inclusie en de impact van
volwasseneneducatie. Inmiddels heeft hij ruim zeventig onderzoeken op zijn naam. Telkens toont hij het
gunstige effect aan van volwasseneneducatie. Deelnemers geven aan dat hun positie in de samenleving
versterkt wordt. Hun taal- en rekenvaardigheden nemen toe. Ze krijgen meer zelfvertrouwen, worden meer
weerbaar, voelen zich minder afhankelijk, worden maatschappelijk actiever en staan positiever in het
leven. Zowel hun psychische als fysieke gezondheid gaan erop vooruit. Ze functioneren beter op hun werk,
en voor degenen die werk zoeken, is de kans op een baan groter. Er is niet alleen sprake van individuele
winst, maar ook van collectieve winst. PwC heeft onlangs berekend dat de maatschappelijke kosten van
laaggeletterdheid meer dan 1 miljard euro bedragen. Volwasseneneducatie is daarom een goede investering
om die kosten omlaag te brengen, aldus De Greef. Sinds september bekleedt hij in Brussel de nieuwe
UNESCO-leerstoel Volwasseneneducatie. De Greef: ‘Deze leerstoel stelt me in de gelegenheid om nog meer
dan voorheen onderzoek te doen naar de impact van onderwijs voor laagopgeleide volwassenen. Het is
belangrijk dat er meer cijfermatig bewijs komt. Mijn ambitie is vooral om samen de volwasseneneducatie
weer op de kaart te kunnen zetten, en te laten zien wat het belang ervan is, als drijvende kracht voor
onze kenniseconomie.’
UNESCO-leerstoelenprogramma
De UNESCO-leerstoel Volwasseneneducatie is opgericht in het kader van het
UNESCO-leerstoelenprogramma dat in 1992 van start ging. Er zijn meer dan 700 leerstoelen in 116 landen.
Doel is de bevordering van de internationale wetenschappelijke samenwerking op de
UNESCO-aandachtsgebieden onderwijs, werelderfgoed, interculturele dialoog en duurzame ontwikkeling. De
UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) is een sub-organisatie van de
Verenigde Naties. Alle deelnemende landen hebben een nationale UNESCO-commissie. Voorzitter van de
Nederlandse UNESCO-commissie is Andrée van Es, voormalig partijleider van de PSP en ex-wethouder in
Amsterdam voor GroenLinks.