Zomerschool – stichting Jeugd en Samenleving Rijnland

Ieder kind recht op ontwikkeling! Daar maakt stichting Jeugd en Samenleving (JES) Rijnland zich al meer dan vijftien jaar hard voor. Gebrek aan geld, de taal die thuis gesproken wordt, de wijk waarin iemand opgroeit; dit mag niet bepalend zijn voor de kansen van een kind. Met preventieve en verrijkende programma’s biedt JES ieder kind een kans op ontwikkeling. Zomerschool is er daar een van. Zomerschool biedt kinderen van 9 tot 11 jaar een actieve en zinvolle invulling van hun vakantie. Ze maken plezier met elkaar, ontdekken hun talenten en krijgen meer zelfvertrouwen. Het programma is een succesvolle samenwerking tussen JES Rijnland, Rijkmuseum Boerhaave en basisscholen in de regio Leiden. In dit blogartikel vertellen Zeynep Uslu en Chaya Pahladsingh (beiden werkzaam bij JES Zomerschool) over het programma, de samenwerking met Rijksmuseum Boerhaave en de opbrengst voor de deelnemende kinderen.

Verrijkend programma

Dit jaar stond Zomerschool in het teken van het thema ‘water’.Dertig kinderen uit de bovenbouw van het basisonderwijs gingen onder meer op ontdekkingstocht in de Leidse Hout, een groot park tussen de gemeenten Leiden en Oegstgeest. Zeynep Uslu (coördinator domein 10+): “Zomerschool is een leerzaam en verrijkend project. Door het volgen van een zomerschool vergroten de kinderen hun woordenschat en hun kennis over de wereld. Zomerschool is een week lang lekker spelen, leren en onderzoeken. Aan het eind van zo’n week zijn de kinderen echte waterexperts.” Tijdens een van de workshops konden de kinderen met eigen ogen zien wat voor spullen mensen in de Leidse grachten gooien. Ook mochten ze met een schepnet beestjes zoeken in het water van de Leidse Hout. Bij een workshop van Dunea ontdekten de deelnemers hoe bijzonder ons schone drinkwater uit de kraan eigenlijk is en hoe je vies water schoon kunt maken. Ook mochten ze zelf een ontwerp bedenken waarmee je water van beneden naar boven kunt transporteren. Bij de afsluiting in Rijksmuseum Boerhaave presenteerden de kinderen hun eigen watertechnieken -zoals een waterrad en hijskraan- aan hun ouders en wethouder Abdelhaq Jermoumi (Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs).

Samenwerking

JES Rijnland organiseerde Zomerschool voor de tiende keer. Het inhoudelijke programma is in handen van JES-professional Chaya Pahladsingh en museumdocent Gerolf Heida van Rijksmuseum Boerhaave. Chaya: “Gerolf hield zich vooral bezig met de inhoudelijke aspecten van het thema, zoals het bedenken van proefjes en experimenten met water en het vertellen van theorieën en andere relevante informatie aan de kinderen. Een van mijn belangrijkste taken is de zorg voor het pedagogische klimaat. Samen zorgen we voor structuur, voorspelbaarheid en vaste afspraken. Verder stond ik stil bij vraagstukken zoals: hoe stimuleren we creatief denken bij de leerlingen? Hoe zorgen we dat alle leerlingen actief meedoen en wat doen wij als dat niet het geval is? Hoe blijven wij de leerlingen (positief) prikkelen? Hoe zorgen wij voor genoeg leermogelijkheden, maar tegelijkertijd ook plezier (het is tenslotte ook hun zomervakantie)? Aan het eind van elke dag hadden we samen met de leerlingen een tips- en topsmomentje om te horen wat wel en niet werkte.”

Talentontwikkeling

Voor Chaya was het de eerste keer dat zij als sociaal professional van JES Zomerschool uitvoerde. Hoe kijkt ze terug op haar Zomerschooldebuut? "Het was niet alleen voor de leerlingen spannend, maar ook voor mij!" vertelt Chaya enthousiast. "Ik heb veel geleerd van Gerolf. Niet alleen over het thema water, maar ik heb ook waardevolle tips kunnen meenemen voor WeekendKlas (een van de andere programma’s van JES Rijnland-red.). De samenwerking met Gerolf was fijn. Ik zou het zo opnieuw doen! En het liefst wat langer dan twee weken, zodat er nog een derde groep kan meedoen." Zomerschool is voor kinderen dé plek om met professionele coaching en begeleiding aan de slag te gaan met talentontwikkeling. Chaya: “Tijdens Zomerschool krijgt iedere leerling de aandacht die hij of zij verdient en is er op creatieve wijze ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast voorkomt Zomerschool dat leerlingen in de loop van de zomervakantie achteruitgaan op prestatieniveau. Wij richten ons ook op het ontwikkelen van verschillende skills, zoals presenteren, samenwerken, kritisch zijn en reflecteren. Uiteindelijk kunnen de leerlingen hun nieuwe schooljaar starten met nieuwe vaardigheden en een heleboel zelfvertrouwen! Dat is volgens mij de beste manier om een nieuw schooljaar te beginnen!”

Zomerschool in het kort

Zomerschool is een uitdagend programma voor kinderen uit groep 6 en 7 voor wie de zomervakantie te lang duurt. In Rijksmuseum Boerhaave kunnen de deelnemers een week lang meedoen met leuke en leerzame activiteiten. Met deze extra onderwijstijd wordt hun taalvaardigheid versterkt en ontwikkelen de kinderen spelenderwijs meer zelfsturing, zelfkennis en zelfvertrouwen. Zomerschool is ontwikkeld door JES Rijnland en is toegankelijk voor kinderen uit de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten, Zoeterwoude en Katwijk. De leerlingen worden geselecteerd in overleg met de scholen. Op aanvraag kan dit programma ook in andere gemeenten worden aangeboden. Kijk voor meer informatie op de site.

Ook interessant om te lezen:

Er zijn geen berichten gevonden

Inloggen


Sluit venster