DOOR Yvette Bommeljé
Redactievoorzitter Sociaal Bestek
‘De uitvoering, daar gebeurt het, dat is het wezen van publieke dienstverlening.’ Een hartenkreet van Andre Bosman, de voorzitter van de parlementaire onderzoekscommissie Uitvoeringsorganisaties. De grote missers en de oorzaken daarvan zijn genadeloos blootgelegd in de rapporten Ongekend Onrecht en Klem tussen balie en beleid. Bij de politiek (een grote veroorzaker van de missers) is de belangstelling inmiddels weggezakt in het gedoe rond de formatie. Jammer, momentum gemist. Ambtelijk leeft het onderwerp gelukkig wel degelijk. In het Reuring Café van afgelopen week onderschreven de aanwezige topambtenaren de hartenkreet van Bosman van harte. Meer aandacht en waardering voor de uitvoering – ook in geld –, minder beleid (‘ze typen sneller dan wij kunnen uitvoeren’) en minder politieke waan van de dag en hyperigheid. En bovenal: luisteren naar de burger.
Op diverse plekken in de overheid wordt al werk gemaakt van een 180 graden draai naar een publieke dienstverlening die burgers en bedrijven zo optimaal mogelijk bedient. Het minder bekende maar optimistische ‘Werk aan Uitvoering’ biedt daarvoor de nodige aanknopingspunten. Lezenswaardig en behartigingswaardig, ook voor ‘lokalo’s’. Misschien is de politieke luwte zo gek nog niet om nu vaart te kunnen maken.