Uitslag essaywedstrijd

Naar een servicegerichte overheid met een onmisbare rol voor de burger

Begin maart plaatsten we een oproep om mee te doen aan een essaywedstrijd over de rol van burgers bij een servicegerichte overheid. Deze wedstrijd organiseerden we als Landelijke Cliëntenraad (LCR) samen het Nederlands Genootschap Sociale Zekerheid (NGSZ) en Sociaal Bestek. In deze editie van Sociaal Bestek leest u de prijswinnende essays. 

DOOR Kosta Skliris

Aan de oproep hebben velen gehoor gegeven. Vele schrijvers, wetenschappers, mensen die hun ervaringen willen delen en studenten deden mee. Opvallend was het grote aandeel van mensen die voor hun bestaanszekerheid op de overheid terug moeten vallen. De deelnemers vertrouwden hun gedachten, theorieën en toekomstvisies aan het papier toe. 

Winnaars

De jury heeft uit alle inzendingen de drie beste essays gekozen en de winnaar bepaald. De winnaars ontvangen alle drie een jaarabonnement op Sociaal Bestek. De eer van de eerste prijs is voor Myrthe Weijman met haar essay Een servicegerichte overheid en de onmisbare rol van een luisterend oor. De tweede prijs gaat naar Mensen komen van mars en de overheid van venus van Ernst Zegers. Anja Geurts wint de derde prijs met haar essay Naar een overheid die er is voor mensen.

Jury

De jury bestond uit LCR-voorzitter Amma Asante (juryvoorzitter), UWV-bestuursvoorzitter Maarten Camps, Diana Starmans van de raad van bestuur van SVB, Divosa-voorzitter Erik Dannenberg en voorzitter Harold Herbert van het NGSZ. De jury roemde het grote enthousiasme en de persoonlijke betrokkenheid die uit alle essays sprak. Amma Asante: ‘We hebben uit de essays veel kennis opgedaan en gaan die gebruiken in ons werk. Oók als het om contacten met de organisaties van de juryleden gaat.’

De inbreng van buitenaf is onmisbaar voor het werk van de Landelijke Cliëntenraad.

Kloof kan gedicht

De inbreng van mensen die voor hun bestaanszekerheid afhankelijk zijn van een uitkering is de basis van de LCR. De noodzaak van participatie is het laatste jaar extra duidelijk geworden. De afstand tussen burger en overheid (leefwereld versus systeemwereld) lijkt bijna onoverbrugbaar. Maar die kloof kan worden gedicht. De noodzakelijke acties en beleidswijzigingen hiervoor heeft de LCR zelf al samengevat in het 10-Punten-Plan [1]. Omdat de participatie van mensen in het sociaal domein aan verandering onderhevig is, blijven onze speerpunten zich ook ontwikkelen. De LCR houdt de oren en ogen open, en vindt inbreng vanuit verschillende hoeken onmisbaar. 

Veel leesplezier gewenst.

Kosta Skliris is beleidsadviseur bij de Landelijke Cliëntenraad. 

Noot

[1] LCR stuurt 10-Punten-Plan naar informateur Tjeenk Willink – Landelijke Cliëntenraad – Nieuws (www. landelijkeclientenraad.nl)

Ook interessant om te lezen:

Er zijn geen berichten gevonden

Inloggen


Sluit venster