Inbreng van het cliëntperspectief en ervaringskennis draagt bij aan de kwaliteit van participatie, zorg en ondersteuning. Het organiseren van die inbreng en het verwerken van ervaringskennis is een vak apart. Om die inbreng zo optimaal mogelijk te benutten, moeten gemeenten er serieus in investeren. Zowel bij cliënten, burgers en hun adviesraden als bij zichzelf!
Bijna alle gemeenten belijden het met de mond: het betrekken van burgers, specifiek cliënten, bij beleid is belangrijk. Toch belandt het onderwerp vaak laag op de prioriteitenlijst van gemeenten. Omdat gemeenten het lastig vinden of ontevreden zijn over de kwaliteit van de adviezen of omdat onder tijdsdruk ook nog de inbreng van cliënten geregeld moet worden. Waarom is het tóch de moeite waard om cliënten en burgers te betrekken? Omdat de kwaliteit van beleid en uitvoering en het draagvlak verbetert als direct betrokkenen meedenken en inbreng leveren. Beleidsmakers en uitvoerders horen direct en rechtstreeks hoe hun beleid uitwerkt in de dagelijkse praktijk van mensen die van het gemeentelijk beleid afhankelijk zijn. Deze inbreng levert wezenlijk andere kennis en informatie op dan de beleidsmatige of beroepsmatige kennis van gemeenten en uitvoerders.1
Motivatie
Soms gaat de motivatie van gemeenten om cliënten en burgers te betrekken niet verder dan het voldoen aan de wettelijke plichten. Er zijn daarnaast steeds meer gemeenten die hun burgers betrekken om het draagvlak voor nieuw beleid te vergroten en omdat ze de innerlijke overtuiging hebben dat het meerwaarde oplevert voor de kwaliteit van beleid en uitvoering. Tegelijkertijd vragen gemeenten inbreng van cliënten in de vorm van een beleidsadvies en taal die ambtenaren direct kunnen vertalen naar beleid. Het liefst met een integrale blik op de verschillende domeinen van de Participatiewet, de Wmo en de Jeugdwet. Dat laatste is voor gemeenten al een moeilijke opgave, laat staan voor cliënten en burgers. Hierdoor gaat veel van die gewenste, unieke ervaringskennis verloren en lukt het niet om de inbreng van cliënten en burgers optimaal te benutten.