Meten is weten, ook bij de inzet van vrijwilligers in de schuldpreventie. Wat heeft de klant aan de ondersteuning gehad? Heeft de klant meer zicht op de valkuilen? Dit soort vragen komt aan de orde in het kwaliteit scoreformulier thuisadministratie. Een kennismaking met deze vorm van klantonderzoek en tips voor het gebruik.
De samenleving kan niet meer zonder vrijwilligers in de thuisadministratie. Zij spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van problematische schulden en het vergroten van de zelfredzaamheid. Vrijwilligers bieden veelal praktische ondersteuning bij schulden, zoals het helpen met het krijgen van overzicht van de financiën, of uitzoeken voor welke inkomensondersteunende regelingen men in aanmerking komt. Belangrijk element is de thuisadministratie op orde brengen en het aanleren van vaardigheden om dit weer zelf te kunnen. Enerzijds helpt dit om beginnende schulden aan te pakken en een minnelijke schuldregeling te voorkomen. Anderzijds versnelt voor mensen met grotere schulden een administratie die op orde is de intake voor een schuldhulptraject bij de gemeente. Het Landelijk Stimuleringsnetwerk Thuisadministratie (LSTA) houdt het aantal organisaties bij dat zich hiermee bezig houdt. Momenteel zijn zeker 305 (vrijwilligers)organisaties op dit thema actief. Bekende organisaties zijn Humanitas en SchuldHulpMaatje, maar ook kleinere organisaties zonder een landelijke koepelorganisatie, bieden ondersteuning bij thuisadministratie.
Scoreformulier
Kwaliteit kun je op verschillende niveaus meten, zoals op organisatie niveau, op deskundigheid van vrijwilligers en op klantniveau. Op klantniveau meet je de ervaring van de klant die geholpen wordt door de vrijwilliger. Wat heeft de klant aan de ondersteuning gehad? Heeft de klant een strategie gevonden om overzicht te houden over de financiën? Het kwaliteit scoreformulier thuisadministratie is ontwikkeld door Nibud en Stimulansz, met de financiële steun van de Rabobank Foundation, het maatschappelijk fonds van de Rabobank. SchuldHulpMaatje heeft meegeholpen bij het testen van het scoreformulier. Het kwaliteit scoreformulier thuisadministratie is een vorm van klantonderzoek waarmee gemeenten en (vrijwilligers) organisaties inzicht krijgen in wat de ondersteuning oplevert voor de klant. Zij kunnen met de uitkomsten van het klantonderzoek de eigen dienstverlening verbeteren en ze kunnen het als verantwoordingsinformatie gebruiken richting opdrachtgever. Het kwaliteit scoreformulier bevat stellingen over zeven doelen van de ondersteuning bij thuisadministratie: