Werkgevers in het primair en voortgezet onderwijs lopen achter op schema voor de banenafspraak. Een gemiste kans, want juist in deze sectoren hebben mensen met een arbeidsbeperking meerwaarde. Onderzoek bracht de knelpunten aan het licht.
Werkgevers in de markt halen tot nu toe ruim hun doelstelling voor het plaatsen van mensen met een arbeidsbeperking. Overheidswerkgevers, inclusief onderwijs, lopen flink achter op schema (Ministerie van SZW, 2018). Zij hebben tot nu toe bijna 6.500 banen gecreëerd terwijl dit er 10.000 hadden moeten zijn. De quotumregeling is al geactiveerd voor overheidswerkgevers, maar heffingen worden nog niet opgelegd. In 2018 krijgen ze de kans om ervoor te zorgen dat de banen er alsnog komen. Halen de overheidswerkgevers in 2019 de banenafspraak weer niet, dan kan een heffing opgelegd worden.
Om de prestaties van overheidswerkgevers voor de banenafspraak te verbeteren, zijn in 2018 verschillende onderzoeken uitgevoerd. Eén van deze onderzoeken ging over de specifieke knelpunten en mogelijkheden in het primair en voortgezet onderwijs. Dit onderzoek hebben wij uitgevoerd op basis van vijftien (groeps) interviews met experts, directeuren, bestuurders en stafmedewerkers uit het primair en voortgezet onderwijs, een expertmeeting en een deskresearch (Smit & Van Vuuren, 2018).
In dit artikel gaan we in op het draagvlak voor de banenafspraak en de meerwaarde van mensen met een arbeidsbeperking voor het onderwijs. Voor een soepele overgang van school naar werk van kwetsbare jongeren is een goede samenwerking tussen scholen en gemeenten namelijk van groot belang. We geven daartoe aanbevelingen voor scholen en gemeenten.