Een Keuzehulp ontwikkelen voor klantmanagers om bijstandsgerechtigden de juiste begeleiding naar werk te bieden: onderzoekers van de gemeente Amsterdam en Amsterdam UMC gingen deze uitdaging aan, samen met de mensen uit de praktijk. Welke stappen zijn er doorlopen? En wat zijn de geleerde lessen?
DOOR Ranu Sewdas, Maaike Huysmans en Femke van Nassau
Foto: iStock.com/mommayap
Er zijn ongeveer 40.000 Amsterdammers met een bijstandsuitkering. In 2019 had de gemeente Amsterdam als doelstelling om dit aantal te verminderen naar 30.000 per 2021. Om dit te bereiken wil de gemeente Amsterdam haar klantmanagers stimuleren om daarvoor hun vakmanschap in te zetten en om meer methodisch en uniform te gaan werken. Binnen de gemeente zijn veel instrumenten beschikbaar om Amsterdammers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden richting werk. In de praktijk blijkt het voor klantmanagers vaak lastig om overzicht te houden van het volledige en actuele aanbod. Daarnaast is het vaak onduidelijk welk instrument het beste werkt voor wie en onder welke omstandigheden. Om de weg te vinden in het grote aanbod van instrumenten en om klantmanagers te ondersteunen in het maken van een weloverwogen keuze, hebben de gemeente Amsterdam en Amsterdam UMC (locatie VUmc) een praktisch hulpmiddel ontwikkeld om meer methodisch en uniform te werken.