De gedrukte advertentie verliest steeds meer terrein als kanaal voor personeelswerving. Om nieuwe medewerkers te werven zetten werkgevers vooral de eigen website in, en zijn sociale media in opkomst. Het daadwerkelijk aannemen van personeel daarentegen gebeurt vooral via relaties. Dit blijkt uit het rapport Vacatures in Nederland.11
Bedrijven die op zoek zijn naar nieuw personeel zetten meestal meerdere wervingskanalen in om aan personeel te komen. Zo werden in 2015 door bedrijven met vervulde vacatures gemiddeld 1,6 wervingskanalen ingezet. In dat jaar was er sprake van een krappe arbeidsmarkt, met veel aanbod van werkzoekenden voor vacatures. Bij een krappe arbeidsmarkt zoals die van 2007 kwam het gemiddelde uit op 2,1 wervingskanalen.
Media
De rol van personeelsadvertentie in gedrukte media, tot begin deze eeuw het belangrijkste wervingskanaal, raakt steeds meer uitgespeeld. In 1991 werd de advertentie nog gebruikt bij zestig procent van het aantal vervulde vacatures, in 2015 nog maar voor negen procent van de vervulde vacatures. Internet (eigen website van bedrijven, vacaturesites, sociale media etc.) heeft deze rol overgenomen. Het marktbereik2 van internet ligt inmiddels op bijna zeventig procent. Eén van die internetwervingskanalen is de eigen website van een werkgever. De eigen website is in 2015 het meest gebruikte wervingskanaal, voor bijna een derde van de vervulde vacatures is dat het geval. Sociale media zoals LinkedIn zijn sterk in opkomst. In 2015 hebben werkgevers voor achttien procent van de vervulde vacatures sociale media als wervingsmethode ingezet, in 2013 gold dit maar voor acht procent van de vervulde vacatures.