Wie zelfredzaamheid wil bevorderen, kan proberen kant en klare oplossingen aan te reiken. Maar in de praktijk gaan de hakken van de cliënt dan vaak in het zand. ‘Ja maar, ik heb helemaal geen netwerk.’ Effectiever is in te zetten op taalgebruik en een bejegening die cliënten aanmoedigen zelf oplossingen te bedenken.
De overheid heeft het op papier goed voor elkaar. In het sociale domein en in de zorg zullen betere resultaten geboekt worden met minder middelen. Dit ideaal wordt niet bereikt door maatregelen gericht op het verhogen van de efficiëntie, zoals korter koffie drinken. In plaats daarvan is er sprake van een fundamenteel andere manier van werken. ‘Zorgen voor’ moet kantelen naar ‘zorgen dat’. De overheid wil resultaten boeken als: minder intensieve hulpverlening, meer mensen die hun eigen boontjes doppen en meer samenredzaamheid.
Oost-Indisch
We signaleren dat professionals dit kort door de bocht vertalen als: ‘Er is minder geld. Mensen móeten meer zelf doen. Het netwerk moet maar met een oplossing komen.’ In de kanteling komt de nadruk te liggen op de beperkingen van professionele slagkracht en minder op de mogelijkheden van burgers.