Toen de gemeente Enschede signalen kreeg over wanprestaties en fraude bij een van de gecontracteerde Wmo-zorg aanbieders, ging de toezichthouder zorg ermee aan de slag. Samen met het RIEC, het Kenniscentrum Handhaving en de regiogemeenten is een effectieve aanpak ontwikkeld. Femke Doornbos van de gemeente Enschede en Henk Speulman van het Ondersteunings Team Fraude delen die graag.
De veertien Twentse gemeenten hebben gezamenlijk sinds januari 2015 een contract met een aanbieder voor Wmo- en JW-zorg, onder andere voor dagbesteding, begeleiding en via een pgb ook voor beschermd wonen. De aanbieder verleent ook Wlz-zorg. De gemeenten hebben ieder op een eigen manier het toezicht op rechtmatigheid en de kwaliteit van de zorg georganiseerd. Deze toezichthouders hebben wel met elkaar overleg en wisselen informatie uit.
Signalen
Bij Enschedese wijkcoaches en consulenten maatschappelijke ondersteuning kwamen steeds meer signalen over deze aanbieder binnen. Femke Doornbos, teamleider uitvoeringsbeleid Maatschappelijke Ondersteuning van de gemeente Enschede: ‘De signalen kwamen van zowel cliënten zelf, als van mensen in hun omgeving, zoals ouders en verwanten. Zij klaagden over ondermaatse zorg, slechte woonomstandigheden en over intimidatie door medewerkers. Wijkcoaches en consulenten hebben dit gemeld bij de toezichthouder van de gemeente Enschede.’ Uit een eerste verkenning bleek vervolgens dat de aanbieder vanuit verschillende rechtspersonen opereerde, er veel omzet werd behaald en dat er over de andere rechtspersonen al eerder zorgen waren gerezen over mogelijk frauduleus handelen.