In de zorg en ondersteuning doen diverse modebegrippen de ronde. Na de zelfredzame cliënt, eigen regie en de participerende mantelzorger zijn oplossingen ontstaan met eHealth, zorg op afstand en de decentralisatie. Desondanks blijven zorgvragen complex en laten verwarde personen1 zien dat adequate zorg en ondersteuning niet altijd in regeltjes te vatten is.1
In deze context is in 2016 onderzoek gedaan naar oplossingen voor cliënten met een complexe zorgvraag.2 Al snel bleek dat vanuit het perspectief van de cliënt zelf, de zorgvraag helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn. Instanties en instellingen noemen de zorgvraag complex als deze voor hen moeilijk te organiseren is. Bijvoorbeeld doordat de zorgvraag de afgebakende stelsels (Zvw, Wmo, Wlz) overstijgt, meerdere levensdomeinen omspant, meerdere zorgexpertises bevat, complexe of zware (medische) problematiek bevat, of een wisselwerking is tussen meerdere personen binnen een ‘systeem’, bijvoorbeeld een gezin.
Knelpunten
In het onderzoek is vanuit de cliënt, de verwanten en de direct betrokken hulpverleners gekeken naar de ervaren knelpunten in de praktijk, om zo tot passende oplossingen te kunnen komen. En wat blijkt: