Binnen het sociaal domein komt er steeds meer aandacht voor vakmanschap. Niet onterecht, gezien de grote uitdagingen. Diverse landelijke programma’s en de beroepsvereniging SAM beogen het vakmanschap een blijvende impuls te geven. Ontvankelijkheid voor leren en ontwikkelen bij zowel professionals als managers is daarin van groot belang.
DOOR Femke Bennenbroek, Lissa Hollmann en Anne Wermers
De functie klantmanager, sociaal werker of inkomensconsulent lijkt minder status te geven dan bijvoorbeeld verpleegkundige. Onterecht, want het belang van deze beroepen is van onschatbare waarde en de complexiteit van het vak doet niet onder voor het vak van een verpleegkundige. Toch staat de erkenning van deze beroepsgroep nog in de kinderschoenen. Programma’s zoals Vakkundig aan het Werk vanuit het ministerie, Vakmanschap vanuit Divosa en het Kwaliteitsregister Sociaal Domein (KRSD) [1] vanuit SAM [2] brengen daar steeds meer verandering in. Door deze initiatieven worden professionals gestimuleerd om te innoveren en te verbeteren.