Vroegsignalering is een belangrijke sleutel tot een succesvolle aanpak van schulden. Daar wijzen bestuurders nog eens op in het onderzoek van de Ombudsman.1 Maar tegelijkertijd worstelen gemeenten met de vraag: hoe doe je dat nou? Vindplaats van Schulden is een nieuw instrument om gemeenten daarbij te helpen.
Schuldhulpverlening lijkt de laatste jaren dweilen met de kraan open. Zeker als we kijken naar de toename van het aantal mensen met schulden en de toegenomen complexiteit van de schulden. Die ontwikkelingen zullen zich nog wel even doorzetten gezien de economische situatie die misschien wel gunstig voor het bedrijfsleven is, maar nog niet voor werkzoekenden, de ongewisse negatieve effecten van de Brexit, het feit dat al sinds jaren de bijstandsuitkering niet meer toereikend is en de vaste lasten steeds blijven toenemen (zie het artikel van het Nibud op p. 25). En dan ook nog te bedenken dat tachtig procent van de mensen met financiële problemen niet eens in beeld is bij gemeenten.2 Het probleem is dus nog vele malen groter. Vroegsignalering is belangrijk, maar de praktijk laat op zich wachten, signaleerde de Inspectie SZW.3 De kraan moet dicht, maar hoe?
Gezond
‘Door financiële overbelasting tegen te gaan en financiële problemen sneller te detecteren’, stelt Peter Hofman, manager bij Bureau Krediet Registratie (BKR). ‘Wij maken ons al ruim een halve eeuw sterk voor een financieel gezonde samenleving, dus voor een maatschappelijk belang. En voor het minimaliseren van de financiële risico’s voor kredietverstrekkers Om deze twee doelen te realiseren heeft BKR een aantal signaleringssystemen. Het Centraal Krediet Informatiesysteem is de bekendste, ook bij consumenten. Peter Hermsen, woordvoerder van BKR, legt uit hoe dat systeem werkt: ‘Bij BKR worden leningen en betalingsachterstanden daarop geregistreerd.