Waarde is niet alleen een kwestie van euro’s. Het is een combinatie van euro’s, tijd, netwerk ontsluiten, aandacht, persoonlijke encommunityontwikkeling. Dankzij dit inzicht ontstaan extra kansen voor het sociaal domein. Hoe kunnen gemeenten hierop inspelen?
Gemeentelijke begrotingen zijn gekanteld. Was het fysieke domein voorheen dominant, tegenwoordig heeft het sociaal domein de overhand. Het sociaal domein kent financiële prikkels die prestaties van gemeenten moeten aanjagen. Dit is complex, omdat niet alle baten uit te drukken zijn in euro’s. Zo zien we dat ook goed presterende gemeenten soms in de knel komen. Social finance is een kans om het sociaal domein zowel zakelijk als sociaal op een hoger plan te krijgen. Niet alleen vertaald naar euro’s, maar ook in andere vormen van sociaal rendement. Veel gemeenten kampen met koudwatervrees en kiezen de traditionele wegen, terwijl de samenleving verder is en vraagt om effectieve, duurzame en op maat georganiseerde interventies. Verbinding tussen belangrijke stakeholders om dit te realiseren blijkt lastig, ondanks dat alle ingrediënten aanwezig zijn. Een gemiste kans voor kwetsbare doelgroepen, sociaal ondernemers, politici, de gemeentebegroting, belastingbetalers en financiers.
Definitie
Social Finance omvat manieren van lenen en investeren om projecten en organisaties te financieren, met als doel om zowel een positieve impact te bewerkstelligen op de samenleving, het milieu en duurzaamheid als het simpelweg verkrijgen van financieel rendement.1 Onder de term social finance verstaan we een variëteit aan benaderingen, modellen en instrumenten zoals alternatief geld, investeringen door wijken en buurten, crowdfunding, ethisch bankieren, microfinanciering, social impact bonds, social impact investing, maatschappelijk verantwoordelijk investeren en filantropische investeringen.2 De meeste mensen zijn met social finance in aanraking gekomen via een social impact bond. Bij een social impact bond definieert een overheid het gewenste maatschappelijke effect, een sociale ondernemer voert een interventie uit om het effect te bereiken en een investeerder financiert en neemt het risico. Feitelijk verlegt de overheid hiermee het risico van het behalen van effecten naar de markt en de markt denkt actief mee met de overheid over een doelmatige werkwijze. De uitdaging is om vanuit een maatschappelijk gewenst effect, een businesscase te bouwen die een brug slaat tussen verschillende partners met verschillende belangen, een verschillende kijk op de wereld en die een andere communicatie gewend zijn. Indien de brug niet geslagen wordt, ontstaat er veel onbegrip waardoor koudwatervrees ontstaat en blijft de meerwaarde van social finance uit beeld.